5 tips om je conversie te verhogen

2 min gelezen

Heb je redelijk wat websitebezoekers, maar opvallend weinig verkopen? Of wil je juist dat mensen via je website een afspraak maken, maar gebeurt dit (ondanks dat je wel bezoekers hebt) bijna nooit? Dan is het zaak dat je je conversie verhoogt. Dit wil zeggen dat je je website en content zodanig verbetert dat bezoekers sneller geneigd zijn te converteren in klanten. Er zijn vele manieren waarop je dat kunt doen, maar in dit artikel lees je de vijf methodes die het makkelijkst te implementeren zijn. Conversion Rate Optimization (CRO) is belangrijk voor iedereen die een online business heeft, maar ook voor bedrijven die middels hun website door klanten gevonden willen worden.

1. Verkort de laadtijd van je website

Stel: je bezoekt een website en deze laadt erg traag. Blijf je dan scrollen of doorklikken of klik je weg en ga je op zoek naar een concurrent? In de meeste gevallen hebben mensen te weinig geduld voor websites die te traag zijn. Dit is dus het eerste wat je wilt controleren, want anders ben je die bezoeker al kwijt voordat je hem überhaupt relevante content hebt voorgeschoteld. 

2. Zorg voor een duidelijk menu

Waar de bezoeker ook naar op zoek is, jij moet het diegene makkelijk maken om dat te vinden. Een duidelijke menu-structuur met voldoende (sub)categorieën helpt daarbij, maar ook een zoekfunctie in de menubalk is van toegevoegde waarde voor je conversie. 

3. Maak teksten scanbaar

Wanneer die bezoeker op jouw website landt, wil die in één oogopslag kunnen zien wat je te bieden hebt. Als er één groot blok met tekst op de pagina staat, is dat een enorme drempel om die tekst te gaan lezen. Maak daarom gebruik van tussenkoppen in verschillende groottes, bullet points waar relevant en andere varianten van tekstopmaak. Dit maakt dat bezoekers snel kunnen zien welk deel van de tekst relevant is voor hen, wat tevens erg goed is voor je conversiepercentage. 

4. Zorg voor een one-page-checkout

Niemand wil meerdere stappen hoeven doorlopen wanneer hij of zij online een aankoop doet. Het is dan ook slim om gebruik te maken van een zogeheten one-page-checkout. Dit is een check-out waarbij mensen alle benodigde informatie op één pagina kunnen invullen, en daarna enkel nog hoeven te betalen. Dit maakt het niet alleen overzichtelijk, maar ook een stuk sneller dan wanneer je met verschillende pagina’s zou werken. 

5. Laat je call-to-actions opvallen

Veel ondernemers vinden het lastig om bezoekers te pushen een aankoop te doen, maar vaak ervaren bezoekers dat helemaal niet zo. Jouw cal-to-action knoppen bijvoorbeeld, vallen deze voldoende op? Geef ze gerust een felle kleur en houd de tekst die op de knoppen staat kort en bondig. Ook call-to-actions die je in je teksten verwerkt mogen gerust opvallen. Zo maak je het mensen makkelijk om tot aankoop over te gaan, wat je merkt in je conversiepercentage.